Skip to content

Marketing automation voor onderbezette marketing afdelingen

Campaigndock is een marketing automation tool, ontwikkeld uit de nood om verschillende kanalen te combineren. Die nood werd gedetecteerd aan de kant van de aanbieder (een digitale drukkerij) maar evenzeer aan de klantzijde: b-to-b bedrijven met een beperkt marketing team.

Campaigndock

Het doel van Campaigndock

Campaigndock moest een zeer gebruiksvriendelijk cross-channel marketing platform worden. De gebruikers zouden medewerkers zijn van onderbezette marketingafdelingen van KMO-bedrijven.

Zowel de implementatie als het gebruik van het platform zouden gebeuren zonder tussenkomst van een IT-afdeling.

Het belangrijkste doel was marketeers toe te laten om, op een eenvoudige manier, de verschillende communicatiekanalen te beheren en de interacties met klanten op één plaats te rapporteren.

Het pad van de ontwikkeling

In verschillende itteraties en ondersteund door een groep van vroege gebruikers hebben we een marketing automation tool ontwikkeld op maat van onze gebruikers.

De focus op eenvoud in gebruik en centrale rapportering en de wil om de ontwikkelkosten te beperken, heeft ons geleid naar hergebruik van bestaande technologiën of integratie van bestaande oplossingen. Oplossingen die hun effectiviteit reeds hadden bewezen. Daarbij werd voornamelijk gekozen voor cloud applicaties, die geen moeilijke implementaties zouden veroorzaken.

Dat liet ons toe om voornamelijk te investeren in de gebruiksomgeving of de user interface. Het eenduidig beheersbaar maken van de verschillende integraties. Zodat de klant het gevoel zou krijgen binnen een eenvoudige en technologisch homogene oplossing te werken.

Het resultaat van onze aanpak

Met campaigndock ontwikkelden we een marketing automation platform met alle nodige functies voor de KMO-marketingafdeling, zonder de nodeloze complexiteit van enterprise solutions. Een tool die door het gebruiksgemak amper nood heeft aan opleiding of begeleiding en die door de geïntegreerde uitvoering een veelheid aan kanalen en functies op eenvoudige wijze laat beheren.

Het resultaat voor de marketeer

Door die aanpak beschikten kleinere marketing afdelingen over dezelfde mogelijkheden als large enterprise marketeers. Zonder dezelfde middelen, dezelfde complexiteit of dezelfde benodigde technische ondersteuning, konden ze toch op eenzelfde manier marketing campagnes uitrollen en de resultaten meten en, dankzij integratie met CRM, rapporteren aan sales.