Skip to content
Zichtbare dienst

Experience design is een deel van je brand design

07 maart 2018 door Jan Van Caneghem

Experience design en brand design zijn een ééneiige tweeling. Experience design vertrekt vanuit service of product design en dus vanuit de dienst of het product zoals de klant deze wil ervaren. Brand design vertrekt vanuit de waarden die je met je dienst of product wilt leveren.

Experience design, de service zoals de klant die ervaart

Experience design dekt vele ladingen, het kan de gebruikersinterface van een webshop zijn, de visuele presentatie van producten en bestelfunctie zeg maar. Maar het kan evenzeer een uitgeschreven scenario zijn, waarin wordt verduidelijkt hoe de receptioniste klanten moet verbinden met de klantendienst of de accountmanager.

Met experience design bepaal je hoe de klant je dienst en dus je merk beleeft. Het is de vertaling van de gewenste dienstverlening in een ontwikkelde dienstbeleving.

Elk hotel kuist de badkamer alvorens een nieuwe bezoeker komt. Maar het hotel waar het hoekje van het toiletpapier wordt omgevouwen vertélt de bezoeker ook dat het bed is ververst en de badkamer gekuist, met zorg.

Brand design, de waarden die je uitdraagt

Brand design vertaalt de waarden die je als merk wilt uitdragen, in visuele toepassingen zoals logo, website, … maar ook in andere interacties met klanten. Een mooi voorbeeld van hoe brand identity een vertaling is van waarden vinden we in het logo van Apple. Het origineeel was weinig doordacht, ook de naam was dat niet. Die was ingegeven door een fruitdieet dat Steve Jobs volgde.

Apple logo evolution

Eens Apple een bedrijf van betekenis werd, was de nood er aan een duidelijk beeldmerk dat ‘fun’ uitstraalde.

Begin 2000, de eerste transparante en in vele kleuren beschikbare iMac moest Apple redden, werd het logo aangepast, zo dat het paste bij de stijl van die iMacs.

Eenvoud en gebruiksgemak is altijd een focus geweest voor Apple, maar werd dat nog meer met de ontwikkeling van iTunes en later de iPhone en iPad. Het logo kreeg opnieuw een versoberende facelift.

De brand identity vertelt veel over de belofte en de waardne van een merk.

De brand experince moet dat evenzeer en die bepalen we door middel van experience design of user experience design ook wel UX-design genoemd.